Monday 18 April 2011

mama...akak nk kahwin!

Assalamualaikum & slm sejahtera...

Wah...br tgk title je mesti korang ingt aku ni da gile nk kawin agknyer...eh...tak eh kwn2...lambat lg...calon pun lum ad lg...so, spe nk isi borang blh la...tp akan dilayan 2thn selepas itu....ahahhaha....
Aku saja je timbulkan isu ni sbb hati tgh gundah-gulana selepas interview ni...huhu...(interview apa?...tak pe la...kwn2 tak perlu tau)...lagipun, aku teringt time kelas CTU, asal ustaz timbul isu hubungan ni je...semua segar-bugar mcm br pas kena simbah dgn air....
Apa pendapat korang eh bg org yg kahwin awal nie? Ada org ckp......
- eee...da gatal sgt la tu...tak leh nk tahan nafsu...
- bagus la..kurang sket dosa dorang wat...
So, kt sini....ada 2 persepsi org ramai tntang kahwin awal ni...
Aku lak...jenis tak kisah...as long niat nk membina 'masjid' tu betul...ke jalan yg benar...kerana Allah...
Maklumlah...bila kahwin awl ni, msti byk dugaannya, ea la...umur baru setahun jagung...da nk pikul tanggungjawab besar cmni...tp bagus gak...utk mencabar kredibiliti diri...mcm Ustaz aku ckp...kahwin nie...TANGGUNGJAWAB...bukan aku suka ko...ko suka aku nyer hal...(tu cinta monyet.....heheheh....)
Ada pro&cons dlm isu ni....
Oklah..kita tgk dr sudut positif dulu yer....bila kita kahwin muda/awal...

  1. dapat anak awal...(org kata, klu lahirkan anak umur muda2, biasanya anak pandai...wahh....betul ker?mcm mama aku...lahirkan aku umur 20..hasilnya....=D perasan giler!)
  2. elak diri dr terjebak dlm kancah maksiat....
  3. menjadikan diri kita sbg org yg lebih bertanggungjawab...
  4. mengajar kita utk berdikari...bertolak-ansur dgn pasangan...

(ermm....tu je yg aku dpt fikir skg nie....huhu)
Next...dr sudut negatif lak.....

  1. kurang persediaan dr sudut mental dan fizikal...yg akhirnya mengundang pd penceraian...(isshhh...takut....=/)
  2. anak2 terabai kalau da pasangan asyik bergaduh je sbb tak sefahaman...(time bercinta...ko lah segalanya...da kawin...len lak citernya...ni yg kite ptt elak...)

Tapi aku mmg salute habis kt member aku sorang nie...dia la antara org yg paling awal kahwin dlm geng aku...WAN, AKU RESPECT KO DER!!!
Mana tak nye, time skola...bab2 cinta je...msti dia cm ignore je...tak de perasaan pun ye jugak....tp pas masuk UNISEL, dia jumpa sorang gadis nie....aku pun tak sure cmne dia leh tangkap cintan dgn gadis nie...n kahwin slps bawa gadis tu jumpa member2 SEKALI JE! the second time, kiteorg jumpa...time pernikahan dorang...GILA ADVANCE KO NIE WAN!
Tapi takpe...aku kenal member aku nie...dia mmg berkaliber...so, rasanya tak jd masalah utk dia....yg aku tak leh lupa...bile aku tnya...
aku:  wan...nape ko nk kawin awal nie...bkn baru kenal ker? 
wan:  aku nk menghalalkan yg haram...
(Fuh....jawapan ko......)
Bagus la, skg nie pun aku tgk member aku ni bahagia walaupun dorang bz dgn student life...tp still bahagia...(sampai da tak join member2 lepak...sbb bahagia sgt dgn wife tercinta....SENTAP hati kawan nie..but it's ok..i'll pray the best for both of u....hehehe)
Apa2 pun...all the best utk pasangan yg bercadang nk kahwin awl nie...wat la persediaan dr MENTAL DAN FIZIKAL secukupnya...tak lupa juga ilmu agama di dada....agama ni penting utk kebahagiaan rumahtangga....
Wat kawan aku...SAFUAN AZARI dan isteri (Juju)...aku doakan korang sentiasa bahagia dan dikurniakan cahaya mata 5 TAHUN akan datang...(adui...lama betul wan....elak aku yg lmbt kahwin dpt anak dulu dr ko...hahaha...)
So, apa pendapat korang pula? :)
Akad nikah >>> tok kadi pun muda.... =)

Next couple yg akan kahwin...(Amy, aku doakan ko bahagia sntiasa dgn nadia...amin....)

aku & wan OTW g akad nikah (mcm aku lak pengantin perempuan...sbb sedondon...hahaha)

my BFF...nurain yahaya...http://sayenurain.blogspot.com/
(ain, kita ni sampai bile nk single...hukhuk....)

7 comments:

  1. dear aku tunggu ko kahwen dulu..=P
    ko g interview ape..?

    ReplyDelete
  2. calon tade. lek lek luuu ye. bahahaa
    padahalll. ramai je nak kooo. cepattt le tu nampaknyeee yan

    ReplyDelete
  3. mal:::calon? erm...lum ada la...
    aien:::oversea internship...kite kawin saing la ain...
    aisya:::ramai nk kt aku? apa kata ko tolong list kan...bahahahah....

    ReplyDelete
  4. lmbt kawen dpt anak dulu dr wan xpe.
    jgn blm kawen da dpt anak dlu. choi.

    ReplyDelete
  5. amy:::eee...choi! jgn la ada antara member2 kite cmtu..termasuk aku....huhu

    ReplyDelete
  6. Haha.. ehem hai. Saya dah ada 2 anak dah sekarang.

    ReplyDelete