Thursday 19 May 2011

kawan...friend...朋友

Assalamualaikum & slm sejahtera...


Quotes kat atas tu mengingatkan aku tentang pentingnya persahabatan.

Nak cari seorang kawan sekarang bukan perkara yg rumit lg, apatah lg dgn kecanggihan teknologi terkini...(facebook, myspace, friendster, blogging, BBM)...TAPI...nak cari seorang sahabat sejati...bukan perkara yg senang.

Bayangkan persahabatan yg terjalin berpuluh tahun pun boleh retak, putus akibat benda2 yg tak sepatut, contohnya...gaduh pasal duit...gaduh pasal pasangan...gaduh pasal...errr...apa2 je la kan...asalkan PERSELISIHAN PENDAPAT YG TAK DAPAT NAK SELESAIKAN...

Nak jaga persahabatan ni...mcm nak jaga CUSTOMER gak...(ceh, mentang2 customer service student...)
Kita kena retain dorang ni...camne nk retain?  Haa...kat bawah ni ada la beberapa tips utk mengekalkan persahabatan...

1.  Saling memahami - camne nak jadi kamcheng kalau kita tak faham sahabat kita?  Contoh faham ni mcm, kalau sahabat kita dilanda masalah, dia tak suka diganggu buat sementara waktu...so, sbg sahabat...korang jgn la pulak sibuk2 nak tanya dia...konon2 caring la tu.  No, no, no...korang kena bg sahabat korang tu RUANG utk dia tenangkan sikit fikiran&perasaan dulu.

2.  Saling mempercayai - TRUST! Kepercayaan ni memang penting dalam apa2 hubungan pun, tak kira la sahabat ker...pasangan berkahwin ker...elemen ni memang tak boleh diabaikan, even hubungan dgn customer sekalipun.  Jangan pulak korang heboh satu dunia yg sahabat korang ni pernah curi barang kat WATSON! (contoh jer...tak de kena mengena dgn yg hidup ataupun yg telah meninggal dunia)
 
3.  Saling memberi kebebasan - wahh...mak aku pun tak pernah kisah aku nak keluar dgn si A, ko ni sibuk jer!  Errr...kalau sahabat korang berdialog sedemikian, jgn kecik hati, mungkin dia tgh mabuk cinta tu (hehehe...).  Ok, aku faham...biasalah, AS A FRIEND...kita mesti tak nak tengok sahabat kita terhanyut atau...apa2 je la kan.  Tapi korang kena sedar, kita ni cuma blh bagi nasihat jer...keputusan dkt tangan masing2.  Kesimpulannya, jgn pulak kita yg sibuk mengaturkan perjalanan hidup sahabat kita.

Tiga point kat atas tu...cuma pendapat peribadi aku jer...kalau korang rasa ada yg tertinggal...sila la komen2 yer...:)

Tiba2 aku wat entry sahabat ni, sbb semalam aku baru hangout dgn sahabat2 aku.  Kitaorang berkawan sejak sekolah rendah lagi...tapi yg kesian nya, aku la...sbb aku cuma dpt jumpa dorang bila sekolah agama jer...sbb sekolah kebangsaan aku tak sama dgn dorang....cmne la nak sama kan, da aku ni sekolah CINA.
Tapi, bila masuk sekolah menengah jer...kitaorang semua satu sekolah...dan kelas pun mcm tau2 jer...ikut pasangan masing2...hehe...sampailah sekarang...kitaorang still baik, cuma jarang jumpa, maklumlah...masing2 ada tanggungjawab masing2.
Bohonglah kalau aku cakap tak pernah gaduh dgn kamcheng aku ni, tapi gaduh2 manja jer tu...kejap je da ok balik. :)

Kawan senang dicari, tapi SAHABAT, mungkin dalam 1000 ada 1 jer...jadi...
HARGAILAH PERSAHABATAN ANDA DGN SAHABAT ANDA
Sama2 pergi sekolah agama sampai darjah Khas.
Tapi skrg...ermm...no komen :)

KAMI! 
Azyan & Ain       ::::::::::::::::::::::      Salina & Sarah
(nama pun da mcm couple kan??? A&A ; S&S)
;)

8 comments:

  1. ahaks..terharu okey..

    okie aku devil..hoho..(aksi itu adelah gurauan semate,tiada niat ape-ape)..

    kamcheng selamenye..(ko ingat lagi tak ayat ni) haha

    ReplyDelete
  2. hahhaahhaah....ingat ayt dr zmn sekolah...

    ReplyDelete
  3. hehe..untg lah..dapat kekal smpai sekarang..huhu..

    ReplyDelete
  4. syafiq:::tq...frienship never end :)

    ReplyDelete
  5. As you cycle through different classmates and schools, some friendship tend to just die out.. Good to know yours are not.. =)

    ReplyDelete
  6. tk aci..pic aku nmpak sikit aje..hahahaha...btw...kwn smpai akhirat nnti yea...muahhh

    ReplyDelete
  7. lin:::pic ko dgn sarah tu??? terpampang! :P

    ReplyDelete